
Tanulj meg tanulni!
Kapcsolat Két pedagógus, két generáció a hatékony tanulásról a Kamaszokkal suttogóban. Miért van az, hogy valaki könnyen tanul, más pedig szenved vele?Lehet, hogy nem a
Az elmúlt években egyre több pedagógus, gyerekpszichológus és szakértő figyelmeztet arra, hogy a mai gyerekek mindennapjai szinte percre be vannak osztva. Az iskolai órák után nyelvtanár, zeneóra, sportedzés, majd házi feladat, tanulás – és mire elérkezik az este, sokszor már csak fáradt roskadás marad a kanapén. A gyermeklét korábban természetes velejárói, mint a szabad játék, a barátokkal töltött idő vagy az unalomból születő kreatív pillanatok pedig háttérbe szorulnak a „hasznos” elfoglaltságok mellett.
A szakértők szerint a túlterheltség és a gyerekek felé támasztott rengeteg elvárás olyan borzasztó nyomást helyez erre a generációra, ami korábban nem volt tapasztalható: nem véletlen, hogy a kiégésről is csak jellemzően középkorú embereknél, hosszabb karrierút után beszélhettünk. Ma nem ritka, hogy már egy óvodás korú gyereknek tele van a naptára ilyen-olyan foglalkozásokkal, fejlesztésekkel, edzésekkel, mindez pedig hosszú távon nemcsak testi, hanem lelki terhet is ró rájuk: a teljesítménykényszer, a folyamatos megfelelés és a pihenés hiánya egyre több gyereknél vezet szorongáshoz, fáradékonysághoz és motivációvesztéshez.
Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapító-úgyvezetője a Család-barát magazinban beszélt arról, hogy a szülők gyakran jó szándékból terhelik túl gyerekeiket, miközben észrevétlenül elveszik tőlük a gyerekkor legfontosabb elemét: a szabadidőt. Ennek következtében az UNICEF egyik legfrisseb kimutatása szerint:
ma minden 7. gyerek valamilyen pszichés problémával küzd.
A szakértő szerint a szülők szeretnék a legjobbat adni, de közben elfelejtik, hogy a gyereknek is szüksége van pihenésre és főleg arra, hogy unatkozzanak, hiszen a kreatív energiáik akkor tudnak kiteljesedni. Fontos szem előtt tartani, hogy a gyermek nem kis felnőtt, hanem fejlődő lény, akinek ideje és energiája véges.
Túl sok elvárás minden irányból
A mai gyerekeket egyszerre három oldalról érik az elvárások: az iskola, a szülők és a különórák, edzők felől – hívja fel a figyelmet Tibenszky Moni Lisa. Az iskolai oktatás alapvetően túltelített tananyaggal, ami miatt már alsó tagozaton is gyakori, hogy a gyerek este nyolckor még házit ír. A szülők eközben azt szeretnék, hogy gyermekük mindenben helytálljon. jól tanuljon, sportoljon, zenéljen, nyelveket tanuljon, és ezzel „megalapozza a jövőjét.”
A gyerekek így sokszor nem a saját belső motivációjukból, hanem külső elvárások miatt hajtják magukat. Ez pedig hosszú távon kiégéshez, érdektelenséghez, sőt ellenálláshoz is vezethet.
A túlterheltség látható és rejtett jelei
A túlterheltség nem mindig egyértelmű. A gyerekek gyakran nem tudják szavakba önteni, hogy fáradtak vagy kimerültek, ezért a testük jelez helyettük. A pszichológusok szerint a leggyakoribb tünetek közé tartozik a fáradékonyság, alvászavar, koncentrációs nehézség, valamint a visszahúzódó vagy ingerlékeny viselkedés.
Sok gyereknél előfordul, hogy reggelente fáj a hasa vagy a feje – ezek a testi tünetek gyakran a lelki feszültség fizikai megnyilvánulásai.
A modern szülői gondolkodás gyakran az unalmat ellenségként kezeli, pedig valójában az unalom a kreativitás melegágya.
Amikor a gyerek nincs lekötve, elkezd maga ötletelni, kitalálni játékokat, történeteket, világokat. Ez a fajta szabad játék segíti az önállóságot, az érzelmi fejlődést és a problémamegoldó képességet is. A szabadidő tehát nem elvesztegetett idő, hanem befektetés a gyerek lelki egészségébe.
A szakemberek szerint az első lépés az, hogy a szülők tudatosan átgondolják, mennyi elfoglaltság fér bele reálisan egy gyerek hetébe. Egy 10 éves gyerek számára például napi egy, legfeljebb másfél óra szervezett tevékenység az iskolán kívül már bőven elegendő. Az iskolákban is fontos lenne csökkenteni a teljesítményorientált nyomást, és nagyobb hangsúlyt helyezni a mentális jóllétre – például nyugodtabb tanulási ritmussal, pihenőidőkkel vagy stresszoldó foglalkozásokkal.
Fontos szem előtt tartani, hogy a gyereknevelés nem egy projekt, hanem kapcsolat, és a szülők, a pedagógusok és a különtanárok, edzők közös felelőssége, hogy a gyerekek ne égjenek ki már tizenévesen.
A cél nem az, hogy minden perc „hasznos” legyen, hanem hogy a gyerek boldog, kiegyensúlyozott és kíváncsi maradjon a világra.

Kapcsolat Két pedagógus, két generáció a hatékony tanulásról a Kamaszokkal suttogóban. Miért van az, hogy valaki könnyen tanul, más pedig szenved vele?Lehet, hogy nem a

Kapcsolat Az elmúlt években egyre több pedagógus, gyerekpszichológus és szakértő figyelmeztet arra, hogy a mai gyerekek mindennapjai szinte percre be vannak osztva. Az iskolai órák

Kapcsolat Pillantsunk be a kulisszák mögé…így készül a Kamaszokkal suttogó adása! Inspiráló, sokszor megható és meghitt.A rádióstúdió varázsa, hogy nincs kütyü, nincs kamera, amiben szépnek